Fraværsregistreringer kan ændres eller slettes af lønadministratoren. Som det gælder med en hver anden type indberetning, så kan lønadministratoren ikke indberette eller rette fravær på sig selv.
En registrering kan ændres ellers slettes både før og efter den er lønbehandlet.
Hvis en registrering af fravær har medført et træk i lønnen, vil beløbet blive tilbageført hvis registreringen slettes igen.
Arbejdsgang |
Beskrivelse |
Handling |
Fravær/nærvær |
Vælg fanen ”Tid og Tillæg”. Vælg herefter punktet i menulinjen ”Tid – Fravær/ nærvær” Klik på ”Indberet fravær/nærvær” i indholdsvinduet til venstre. Vælg dernæst pr. medarbejder. |
|
Vælg medarbejder |
I feltet ”Medarbejdersøgning ” søges på fornavn, efternavn eller medarbejdernummer. Tast ”Enter” eller vælg ”Søg”, og man kan vælge navnet på listen. Kontroller under ”Valgt medarbejder”, at det er den korrekte medarbejder. |
|
Vælg fraværsperiode |
I kalenderen klikkes på den fraværsperiode som skal ændres eller slettes. Dagene vil skifte fra blåt til orange og registreringen vises nedenfor kalenderne. |
|
Ændre dato eller årsag |
Klik på knappen "Ændr" nederst. Felterne der kan rettes bliver nu aktive, og de/det felt/felter der skal ændres rettes til. |
|
Gem indberetningen | Klik på knappen "Gem ændringer" for at gemme den nye indberetning. | |
Kontrollér og gem |
Systemet opsummerer indberetningen. Her kan man kontrollere indberetningen. Klik på knappen ”Gem” for at acceptere og gemme indberetningen. |
|
Slet fravær |
Hvis fraværet ønskes slettet helt, finder man fraværsregistreringen frem som beskrevet oven over. Klik på "Slet" |
|
Acceptér sletningen |
Systemet kommer nu med en kvittering. Klik på knappen ”Slet” for at gennemføre sletningen af fraværsindberetningen. | |