FLØS-NYT for februar måned 2025
Afleveringsfrister for april måned 2025
Afleveringsfrister for april måned 2025 er ændret til den 9. april 2025. Se fristerne for aflevering på FLØS Supportforum.
Ny overenskomst for gravermedhjælpere fra 1. april 2025
Det betyder, at I skal forberede en ændring af ansættelsesformen for jeres gravermedhjælpere.
- Timelønnede gravermedhjælpere skal overgå til månedsløn
- Nuværende ansættelser for timelønnede graver medhjælpere SKAL afsluttes (fratrædes) i FLØS pr. 31. marts 2025.
- Gravermedhjælperne skal oprettes som månedslønnede pr. 1. april 2025
By-, Land- og Kirkeministeriet offentliggør snart:
- Ny overenskomst med vejledninger på Folkekirkenspersonale.dk
- Særskilt nyhedsbrev om ændringerne (forventes i uge 7)
Vær klar!
Menighedsråd og regnskabsførere skal sikre korrekt om registrering af alle berørte medarbejdere inden april 2025.
I vil modtage yderligere information fra os om hvordan I skal forholde jer, når nyhedsbrevet fra By-, Land- og Kirkeministeriet bliver offentliggjort på Folkekirkenspersonale.dk
Klik på nedenstående link for at læse nyhedsbrevet.
Mange telefonopkald og mange blanketter
Ændringerne i forbindelse med OK24 pr. 1. oktober 2024 har betydet, at løncenteret har fået væsentlig flere indberetningsblanketter og flere telefonopkald.
Vi skal derfor bede om jeres hjælp. I kan hjælpe ved blandt andet at ændre jeres vante arbejdsgang. Hvis det er muligt så indberet gerne løbende, vent ikke med oprettelse af medarbejdere til sidste frist. Skriv gerne en mail til os i stedet for at ringe, og når I skriver en mail til os, så beskriv hvad problemet er, gerne dokumenteret ved skærmprints. HUSK, at oplyse MA nr. og fornavn på medarbejderen i emnefeltet.
HUSK, at bruge vejledningerne på FLØS Supportforum.
HUSK, at bruge Genveje, som I finder i grupperummet for Stifternes løncenter for menighedsrådet på FIN.
Negative lønsedler
Vi kan fortsat konstatere, at der ligger en række negative lønsedler, som har været negative over flere måneder. Det er vigtigt, at hvis beløbet er udlignet/indbetalt SKAL der foretages korrektion ved at beløbet indberettes som en engangsydelse med skabelon nr. 14. Det er værd at bemærke, at Folkekirken har en udgift hver gang der sendes lønsedler i e-Boks og kun ved at udligne den negative lønseddel minimeres unødige udgifter.
Når korrektionen er foretaget, sendes der ikke længere en lønseddel med en negativ nettoløn i e-boks. Den sidste lønseddel der går i e-boks bliver en nulstilling af det negative lønforhold.
I kan nemt finde den/de negative lønsedler, bl.a. ved at bruge Dataarkivet (gammel). Dataarkivet finder I på FIN. Vælg lønsedler for den ønskede måned og søg efter Negativ løn.
Har I spørgsmål til behandling/korrektion kan I kontakte løncenteret.
Oversigt over simulerede lønsedler
HUSK, at slette de lønsedler som ligger i Oversigt over simulerede lønsedler. Får I ikke dette gjort, kan I risikere at allerede bestilte lønsedler spærrer for at I kan bestille nye eller at det går meget langsomt at få bestillingen gennemført.
Vælg Oversigt, dernæst klik i firkanten foran MA nr. og klik på Slet. Man kan slette enkelt vis eller man kan mærke hele rækken af lønsedler op, og dermed slette alle på en gang.
Beskedfunktion i indberetningsblanketter
HUSK, at læse en evt. besked fra løncenteret i blanketten som I har sendt til godkendelse og/eller hvor blanketten er returneret af løncenteret.
Vejledning:
Vælg Lønservice, så kan man se Opgaver.
Søg en periode frem, i eksemplet er der søgt fra 12/3-2024 til 14/3-2024.
Vælg Beskeder, her vises oversigt over beskeder.
Klik på Vælg, for at åbne en besked og se beskeddetaljer. Linjen bliver grøn når klikket på Vælg.