Til lønadministrator ved menighedsråd, kirkegårde og provstierne
FLØS-NYT for december 2018
I FLØS-nyt for november blev det beskrevet, hvorledes I skulle indberette timer på en gravermedhjælper. I samarbejde med 3F er det besluttet, at forenkle dette og derfor skal indberetningen i stedet ske på følgende måde.
Rollebaseret indgang – Tid og tillægsfanen
Når I indberetter timer på en gravermedhjælper på skabelon nummer 7460-1 "Gravermedhjælper timer m.m." er det nu sådan, at alle timer i måneden indberettes som forventede timer. I måneden efter skal de indberettede forventede timer slettes og i stedet indberettes de timer som der faktisk har været præsteret.
Således indberettes timerne:
1. Der indberettes de forventede timer i måneden - perioden der angives er fra den 1. til sidste dag i måneden
2. I måneden efter, skal timerne som blev indberettet som forventede timer slettes i oversigten under "Tid og Tillæg". Se vejledning "Vise og rette tidligere indberettede engangsydelser" om hvordan man sletter timerne. Timerne skal slettes, for at ATP beregningen sker korrekt i forhold til optjeningsmåneden.
3. Nu indberettes de timer som gravermedhjælperen faktisk har præsteret i den forgangne måned. Husk perioden der angives skal være for sidste måned.
4. Herefter indberettes de forventede timer for indeværende måned.
Indberetning af fravær til Danmarks Statistik
Danmark Statistik har henvendt sig til løncenteret, da Danmarks Statistik undrer sig over, at der er meget få personer der er registeret fravær for.
Ifølge Lov om Danmarks Statistik, jf. Lovbekendtgørelse nr. 599 af 22. juni 2000, skal der foretages indberetning til Danmarks Statistiks lønstatistik, herunder fraværsoplysninger fra såvel den private som den offentlige sektor. Det er en pligt som arbejdsgiver, at foretage indberetning af fravær.
Der skal indberettes fravær for en medarbejder ved følgende fravær:
- Egen sygdom,
- Barns 1. og 2. sygedag,
- Arbejdsulykke,
- Orlov ifm. graviditet, barsel, børnepasning og adoption,
- Andet fravær,
- Omsorgsdage og fridage knyttet til særlig fraværsrettigheder for f.eks. seniorer eller forældre,
- Feriedage og særlige feriedage,
- Plejeorlov til pasning af familie.
Hver fraværsperiode skal registreres med en startdato og slutdato, samt en fraværsårsag.
Har der været fravær i løbet af 2018 som ikke er indberettet i FLØS, skal dette indberettes senest den 31. december 2018.
Skattekort for 2019
De nye skattekort for 2019 er lagt ind i FLØS. Det er oplysningerne fra 2018 der ligger til grund for hvilken skattekortstype der er blevet lagt ind for 2019. Desuden har man overført den supplerende trækprocent fra 2018 til 2019. Husk, at slette/ændre dette, hvis medarbejderen i 2019 ikke ønsker at fortsætte med en supplerende trækprocent eller har ændringer til den supplerende trækprocent.
For timelønnede medarbejdere f.eks. gravermedhjælpere der anvender hovedkort er der 2 måder at fradraget kan beregnes på. Hvis det er "fradraget beregnes ud fra antal arbejdstimer" der er valgt, vil fradraget svinge alt efter hvor mange timer der bliver indberettet på medarbejderen. Hvis det er "fuldt fradrag anvendes" der er valgt, vil systemet bruge hele fradraget hver måned.
Det skal præciseres, at hvilken fradragstype der vælges, er et valg der træffes mellem arbejdsgiver og medarbejder.
Bemærk! Ændringer af skattekortstype og indberetning af supplerende trækprocent kan kun foretages fremadrettet pr. den 1. i måneden.
Afleveringsfrister for 2019
Afleveringsfrister for 2019 er nu tilgængelig på FLØS Supportforum. Afleveringsfristen i januar måned er den 15. januar – kørselsdatoen er den 21. januar.
Feriedage og særlige feriedage fra optjeningsåret 2016.
Eventuelle rest feriedage og/eller særlige feriedage fra optjeningsår 2016 der ikke er blevet afholdt eller overført nulstilles i forbindelse med december lønkørslen.
Til slut vil medarbejderne i løncenteret ønsker jer alle en glædelig jul og et godt nytår.
Med venlig hilsen
Stifternes løncenter for menighedsråd