Til lønadministrator ved menighedsråd, kirkegårde og provstierne
FLØS-NYT for oktober måned 2023
Rest ferie pr. 31. august 2023
Det er nu I skal være opmærksom på, at feriedage der er optjent i perioden fra 1. september 2022 til 31. august 2023 skal afholdes senest 31. december 2023. Hvis den 5. ferieuge ikke er afholdt, kan den overføres, hvis der er indgået aftale mellem den ansatte og menighedsrådet inden den 31. december 2023. Hvis den ikke aftales overført, skal menighedsrådet udbetale den til de ansatte. Bemærk maks. 5 dage.
Vejledning til at finde, om der er rest feriedage findes på FLØS-Supportforum.
Klik på dette link for at læse vejledningen
FLØS-Supportforum (kirkenettet.dk)
Værd at vide – artikel i Menighedsrådenes Nr. 07 2023.
Nyt IT- hjælpeværktøj "Den gode Ansættelse".
Løncenteret har udarbejdet et IT-hjælpeværktøj, som skal hjælpe jer med at få oprettet og indplaceret jeres nye medarbejdere korrekt i forhold til overenskomst, løn og pension. Hjælpeværktøjet hedder "Den gode ansættelse".
Hjælpen består i, at I kommer rundt om alle relevante forhold i en ansættelse, inden ansættelsen indtastes i lønsystemet. Det kan f.eks. være anvendelsen af den korrekte overenskomst, så man ikke ansætter en graver som gravermedhjælper, eller antal timer og rammetid, hvis overenskomsten indeholder krav om rammetid.
Den gode ansættelse er stadig under opbygning. Vi er kommet i mål i forhold til OAO-S forhandlingsområde og de individuelt ansatte. I perioden oktober til november 2023 testes den gode ansættelse i følgende stifter Ribe, Haderslev, Fyen og Roskilde; men ALLE er velkommen til at bruge det. Har I bemærkninger eller forslag til forbedringer så skriv til jeres løncenter.
Efter testperioden er det hensigten, at den gode ansættelse udvikles til også at omfatte CO10 og AC-området.
På FIN på løncenterets side kan I finde den gode ansættelse og vejledning hertil. I kan også få en vejledning til hjælpeværktøjet ved at kontakte løncenteret telefonisk.
På forhånd tak for eventuelle tilbagemeldinger.
Seniorbonus – Nye regler pr. 1. januar 2024, men også betydning for 2023.
Kirkeministeriet har udsendt: Nyhedsbrev – Folkekirkens personale – Nr. 47 – oktober 2023
Klik på nedenstående link for at læse nyhedsbrevet.
Nyhedsbrev nr. 47 - oktober 2023
Nulindberetning / Ingen løn på et CVR-nummer.
Hvis der i en måned ikke er nogen løn på henholdsvis forud og/eller bagud for et cvr-nummer, skal menighedsrådet lave en nulindberetning til SKAT. Vær opmærksom på, at SKAT skelner mellem forud løn og bagud løn, så nulindberetningen skal angives hvis der på en af disse ikke er løn.
KMD oplyser, at FLØS ikke angiver en nulindberetning til SKAT. Dette skal derfor angives manuelt af den enkelte arbejdsgiver.
I forhold til hvordan nulindberetningen angives, henviser vi til SKAT's vejledninger (se nedenstående link):
https://skat.dk/data.aspx?oid=2234866
I skal også kontakte SKAT, hvis I får ansat en medarbejder der er forudlønnet og man ikke tidligere har haft forudlønnede medarbejdere, i det SKAT som nævnt skelner mellem forud løn og bagud løn ved afregning af skat og am-bidrag. Har I ikke længere forudlønnede medarbejdere skal funktionen frameldes, så I ikke bliver kontaktet af SKAT på grund af manglende afregning.
Reguleringsprocenten pr. 1. oktober 2023.
Reguleringsprocenten er fastsat til 15,9197 pr. 1. oktober 2023. Løn og tillæg vil automatisk blive reguleret med den nye procentsats.
Kirkeministeriet og Medarbejder- og Kompetencestyrelsens lønoversigter gældende fra 1. oktober 2023 er tilgængelig på Folkekirkespersonale.dk
Afleveringsfrister for 2024.
Afleveringsfrister for 2024 er nu tilgængelig på FLØS Supportforum. Fristerne for 2024 er oplyst i et skema neden under fristerne for 2023.
Med venlig hilsen
Stifternes løncenter for menighedsråd