Arbejdsgang |
Beskrivelse |
Handling |
Lønservice |
Vælg fanebladet "Lønservice" og vælg derefter "Oversigt" i menulinjen. |
|
Organisation | I organisationsvinduet til venstre vælges den arbejdsplads, som medarbejderen skal ansættes ved. Det er vigtigt at vælge det korrekte arbejdssted.
Vælg fx kirken ved at markere kirken. NB: Vær opmærksom på at under sognet ansættes kun menighedsrå-det. B-indkomstmodtagere ansættes under kirken eller kirkegården |
|
Hændelsesguide |
I vinduet "Hændelsesguide" midt i skærmbilledet vælges "Ansættelse" |
|
Hændelsesguide |
I næste vindue vælges "Timelønnet." |
|
Medarbejderoplysninger |
I feltet "Personnummer" indtastes den medarbejderens personnummer. FLØS henter automatisk navn og adresse. I feltet "Ansættelsesforhold" er automatisk valgt ”Timelønnet månedsvis”. Det er ikke muligt at vælge andet på en B-indkomstmodtager. Klik på "Næste" for at fortsætte |
|
Stillings- og lønoplysninger |
Vælg først "Ansættelsesdato". Man kan skrive datoen direkte i feltet eller vælge en dato i kalenderen. |
|
Medarbejderkreds |
Udfyld feltet "Medarbejderkreds" ved at trykke pilen ud for feltet. Vælg ansættelsestypen ”16 (Honorar/Vederlag)" |
|
Stilling |
Feltet "Stilling skal udfyldes med medarbejderens stilling. Klik på ”Søg” ud for feltet. Klik på ”Vælg” ud for en individuel ansættelse, solist, musiker, oplægsholder eller konsulent. NB: Hvis der ikke kan vælges den ønskede stilling kontaktes Løncenteret. Der må ikke sættes flueben i ”Min stilling findes ikke i listen” |
|
Lønoplysninger Overenskomst |
Udfylde feltet ”Overenskomst” ved hjælp af rullemenuen. Vælg ”99.99 Individuelle aflønnin-ger – Staten” |
|
Stillingbetgenelse |
Nu bliver de feltet "Stillingsbetegnelse" aktivt, og her vælges lønklassen "920 - Indivuíduel anættelse - Lønklassen giver ikke løn - Ingen ferieordning - Ingen ATP", som er den lønklasse/stillingsbetegnelse der svarer til en B-indkomstmodtager.
Klik på "Næste for at fortsætte |
|
Pensionsoplysninger og Anciennitetsdatoer |
Da en B-indkomstmodtager ikke er omfattet af en pensionsordning, er det ikke muligt at vælge en pensionskasse. Anciennitetsdatoer skal ikke udfyldes. Tryk på ”Næste” for at gå videre |
|
Terminer |
Det er muligt at oprette en opfølgningsdato på den enkelte medarbejder. En termin er en huskedato - det at der er oprettet en termin, betyder derfor ikke at der ændres noget. Teminen er alene en huskedato der kan huske den lønansvarlige på, at der skal indberettes en ændring på en medarbejder.
Se evt. vejledning til |
|
Individuelle lønelementer |
Individuelle lønelementer kan ikke oprettes på en B-indkomstmodtager. Klik på "Næste" uden at udfylde nogen felter. |
|
Faste tillæg |
Faste tillæg kan ikke oprettes på en B-indkomstmodtager. Klik på "Næste" uden at udfylde nogen felter. |
|
Faste tillæg |
Denne side skal aldrig udfyldes. Tryk på ”Næste” for at gå videre. |
|
Attester, prøvetid og skat. |
Felterne "Børneattest indhentet og "Staffeattest indhentet" kan udfyldes. NB: Bemærk det er kun oplysninger til brug i ansættelseskontrakten. Evt. attester skal indhentes manuelt som de plejer. Der sker ingen automatisk indhentelse af attester selvom felterne udfyldes. Feltet "Skattekorttype skal udfyldes - også selvom det er en B-indkomstmodtager hvor skattekortet ikke vil blive brugt. Vælg Bikort.. Klik på "Næste" for at fortsætte. |
|
Afvigende kontering |
Her indtastes en evt. formålskontering på medarbejderen. NB: Hvis der ikke skal oprettes formålskontering på medarbejderen, klikkes på "Næste" uden at udfylde nogen felter. Feltet "Gyldig fra" udfyldes med den dato hvorfra formålskonteringe skal gælde. I dette tilfældes udfyldes med ansættelsesdatoen. I feltet "Afvigende kontering" vælges "Omkostningssted". Nu bliver feltet "Omkostningssted" aktivt. Feltet "Omkostningssted" udfyldes med det 10 cifrede nummer som fremgår at listen "Omkostningssted". Listen findes i dataarkivet sammen med lønmaterialet for december 2017. Omkostningsstedet kan også søges frem direkte ved at klikke på "Søg omkostningssted" Vælg det ønskede "Formål" i listen som åbnes ved at klikke på pilen. Når det ønskede formål er valgt klikkes på "Søg". Formålet vises nu inkl. det 10 cifrede omkostningssted. Klik på nummeret, hvorefter feltet "Omkostningssted" nu er udfyldt med nummeret. Udfyld med konteringsprocenten og klik på "Gem". Konteringen skal nu blive vist i linien "Ny afvigende kontering" Gentag ovenstående hvis der skal oprettes formålskontering på flere forskellige formål. NB: Den samlede konteringsprocent skal altid være 100% Klik på "Næste" for at fortsætte |
|
Afslutning |
Du kan vælge at tilføje et bilag. Det gøres på samme måde som at vedhæfte en fil til en e-mail. Husk altid at trykke ”Gem”. Bilaget sendes nu med til Løncente-et, der kan bruge oplysningerne i den videre sagsbehandling. |
|
Kladde |
Du kan vælge at gemme dine indtastninger om medarbejderen som kladde, så du senere kan færdiggøre dem. |
|
Kvittering |
Du kan få vist en kvittering for dine indtastninger i pdf. Kvitteringen kan også senere findes frem under Lønservice. |
|
Send blanket |
Oprettelsen sendes til Løncenteret ved at klikke på ”Godkend og send”.
Der vil herefter blive vist et billede der bekræfter at oprettelsen er indsendt, og oprettelsen er nu af-sluttet NB: Funktionen ”Send til berigelse” kan ikke benyttes. |
|
Lønservice |
Under fanebladet ”Lønservice” vises en oversigt over de indsendte oprettelser og ændringer. Klik på ”Opdater”, hvorefter den indsendte oprettelse vil blive vist med status ”Indsendt til Lønservice”. Når Løncenteret har behandlet op-rettelsen, vil status vises som ”God-kendt af lønservice” eller ”Returneret af Lønservice”. Hvis systemet har kunne autogodkende oprettelsen vil status være "Auto godkendt". Se vejledningen ”Status på indberetninger på ansættelsesforhold”. |
|
Indberetning, honorar |
Når medarbejderen er oprettet, kan honoraret mv. indberettes. Indberetningen sker under "Tid pg tillæg", "Engangsydelser". Se vejledningen "10, Indberetning af B-indkomst, honorar mv." |
|