En gartner ansættes på timeløn. Efter 5 måneders uafbrudt ansættelse ved samme ansættelsesmyndighed, overgår medarbejderen til at være månedlønnet.
Når medarbejderen ændres til at være månedslønnet, fratrædes medarbejderen som timelønnet og oprettes på nyt medarbejdernummer på fast månedsløn.
Arbejdsgang | Beskrivelse | Handling |
Lønservice |
Vælg fanebladet "Lønservice"
Vælg derefter "Oversigt" i menulinjen. |
|
Organisation |
I organisationsvinduet til venstre vælges den arbejdsplads, som medarbejderen skal ansættes ved. Det er vigtigt at vælge det korrekte arbejdssted, hvilket for en gartner er kirkegården
Vælg kirkegården ved at markere kirkegården i oversigten. |
|
Hændelsesguide |
I vinduet "Hændelsesguide" midt i skærmbilledet vælges "Ansættelse".
I næste vindue vælges "Månedlønnet - Fastansættelse". |
|
Medarbejderoplysninger |
I feltet Personnummer indtastes den ansattes personnummer. Dernæst henter FLØS automatisk navn og adresse.
Klik på "Næste" nede til højre for at komme videre med oprettelsen |
|
Stillings- og lønoplysninger
Ansættelsesdato |
Udfyld først "Ansættelsesdato". Man kan skrive datoen direkte i feltet eller vælge en dato i kalenderen. |
|
Medarbejderkreds |
Tryk på pilen ud for feltet "Medarbejderkreds". Vælg ansættelsestypen "00 (Overenskomstansat)" |
|
Stilling | Klik på "Søg" ud for "Stilling". Nu vises en liste over de stillinger der kan oprettes på kirkegården.
Klik på "Vælg" ud for en gartner.
NB: Hvis der ikke kan vælges en gartner, kontaktes Løncenteret. De må ikke sættes flueben i "Min stilling findes ikke i listen" |
|
Timer | Skriv det ugentlige timetal. | |
Lønoplysninger Overenskomst |
Udfyld feltet ”Overenskomst” ved hjælp af rullemenuen. Vælg "74.10 Landbrugsmedarbejdere, gartneriarbejdere, gartnere og forsøgsmedarbejdere" |
|
Lønoplysninger Fagområde |
Feltet "Fagområde" udfyldes ved hjælp af rullemenuen. Vælg den type stilling medarbejderen skal ansættes i. |
|
Lønoplysninger Stillingbetegnelse |
Nu bliver feltet stillingsbetegnelse også aktivt. Tryk på pilen ud for feltet og vælg fuld pension eller fuld pension - Feriekort 12,00% |
|
Ansættelse på et "skævt" tidspunkt i måneden | Hvis en medarbejder ansættes til et andet tidspunkt end den 1. i en måned, kommer der et ekstrafelt frem under ugentlige timer. Feltet ”Præsterede timer i ansættelsesmåneden” skal udfyldes manuelt. Medarbejderen skal kun have løn for de dage, medarbejderen faktisk har været ansat Tag det antal dage medarbejderen faktisk har været ansat i måneden og del med det antal arbejdsdage, der er i måneden. Fx: ansat på 37 timer den 8/1 og der er 22 arbejdsdage i januar. Så skal medarbejderen have udbetalt 18/22 af 160,33 timer, altså 131,18 timer. |
|
Arbejdstidsplan | Feltet "Arbejdstidsplan" udfyldes med medarbejderens faste ugentlige fridage. Udfyldes med fri lørdag-søndag med mindre andet specifikt er aftalt med medarbejderen. Tryk på pilen i feltet og vælg "5 DU lør.-søndag fri"
|
|
Terminer |
Det er muligt at oprette en opfølgningsdato på den enkelte medarbejder. En termin er en huskedato - det at der er oprettet en termin, betyder derfor ikke at der ændres noget. Teminen er alene en huskedato der kan huske den lønansvarlige på, at der skal indberettes en ændring på en medarbejder. Se evt. vejledning til Terminer |
|
Pensionsoplysninger og Anciennitetsdatoer
Pensionsoplysninger |
Under "Pensionsoplysninger og Anciennitetsdatoer" vises at der ydes pension Oplysningen kan ikke ændres. Pensionskassen for en gartner er altid Sampension, og feltet er automatisk udfyldt jf. overenskomsten. |
|
Pensionsoplysninger og Anciennitetsdatoer
Anciennitetsdatoer |
For at medarbejderen indsættes på det korrekte løntrin, skal feltet "Erfaringsdato" udfyldes. Hvis feltet ikke udfyldes, beregnes medarbejderens lønanciennitet, og dermed også hvornår medarbejderen oprykkes, fra ansættelsesdatoen oplyst under "Stillings- og lønoplysninger".
Feltet udfyldes med medarbejderens første ansættelsesdato. Husk at tidligere ansættelser, enten hos samme eller hos andre arbejdsgivere, skal regnes med. Hvis systemet skal beregne erfaringsdatoen ud fra tidligere ansættelser, indtastes alle tidligere anciennitetsgivende ansættelser med fra dato, til dato, en beskrivende titel (udfyld evt med navnet på arbejdsgiveren) og sæt flueben i de dele (pension, jubilæumsdato og erfaringsdato) som ansættelsen skal tælle med i. Klik på "Gem", hvorefter registreringen listes under tidligere beskæftigelse |
|
Individuelle lønelementer |
Hvis medarbejderen skal have et kvalifikationstillæg eller et funktionstillæg, registreres det her som et individuelt lønelement. Udfyld ”Gyldig fra” med startdatoen for tillægget. Under ”Type” vælges Kvalifikationsløn eller Funktionsløn. Under ”Betegnelse” vælges "Kvalifikationstillæg" eller "Funktionstillæg". Under ”Trin/årligt beløb” vælges "Beløb" Feltet ”Værdi” udfyldes med tillæggets værdi. Feltet udfyldes med det årligt grundbeløb i 31. marts 2012 niveau. Under "Reducer ift. beskæftigelsen" vælges "Ja" Under ”Pensionsgivende” vælges "Ja " Feltet "Lønelementsniveau" står som standard udfyldt med "Statens 31.03.2012-niveau. Dette må ikke ændres. Klik herefter på ”Gem” og kontroller at tillægget vises under ”Nye faste tillæg". Vælg "Næste" for at gå videre |
|
Faste tillæg Snetillæg |
Snetillæg Hvis medarbejderen skal have snetillæg, oprettes det som et fast tillæg. Se vejledningen "Snetillæg" Tryk på ”Næste” for at gå videre |
|
Faste tillæg Pension konverteret til løn ved 70 år |
Pension konverteret til løn Er medarbejderen fyldt 70 år, skal pensionsbeløbet konverteres til løn istedet for at blive indbetalt til en pensionsordning. Dette indberettes under "Faste tillæg". Udfyld "Gyldig fra" med startdatoen. Under "Betegnelse" vælges "Pens. konv. til løn 70 år". "Antal enheder" udfyldes med medarbejderens pensionssats. Klik herefter på "Gem" og se om tillægget nu vises under "Nye faste tillæg". Tryk på "Næste for at gå videre |
|
Faste fradrag inkl. medlemskaber | Her udfyldes hvis medarbejderen har et fast månedligt fradrag i lønnen, fx. afdrag til Låneforeningen.
Udfyld "Gyldig fra" med startdatoen. Under "Betegnelse" vælges typen af fradrag. I feltet "Beløb" udfyldes det beløb i nutidskroner som skal trækkes fra medarbejderen hver måned. Bemærk at beløbet skal indberettes med minus foran. Klik herefter på "Gem" og se om tillægget nu vises under "Nye faste fradrag". Tryk på "Næste" for at gå videre. |
|
Attester, prøvetid og skat |
Felterne "Børneattest indhentet" og "Straffeattest indhentet" kan udfyldes. NB: Bemærk felterne vedr børneattest og strafeattest kun er oplysninger til brug i ansættelseskontrakten. Evt. attester skal indhentes manuelt som de plejer. Der sker ingen automatisk indhentelse af attester selvom felterne udfyldes. Feltet "Prøvetid" skal udfyldes med enten "Med prøvetid" eller "uden prøvetid" ved at vælge i rullemenuen. Feltet "Skattekorttype" skal udfyldes. Udfyldes med enten bikort eller hovedkort/frikort ved at vælge i rullemenuen. Tryk på "Næste" for at gå videre. |
|
Afvigende kontering |
Her indtastes en evt. formålskontering på medarbejderen. NB: Hvis der ikke skal oprettes formålskontering på medarbejderen, klikkes på "Næste" uden at udfylde nogen felter. Feltet "Gyldig fra" udfyldes med den dato hvorfra formålskonteringen skal gælde. I dette tilfældes udfyldes med ansættelsesdatoen. I feltet "Afvigende kontering" vælges "Omkostningssted". Nu bliver feltet "Omkostningssted" aktivt. Feltet "Omkostningssted" udfyldes med det 10 cifrede nummer som fremgår at listen "Omkostningssted". Listen findes i dataarkivet sammen med lønmaterialet for december 2017.
Omkostningsstedet kan også søges frem direkte ved at klikke på "Søg omkostningssted" Vælg det ønskede "Formål" i listen som åbnes ved at klikke på pilen. Når det ønskede formål er valgt klikkes på "Søg". Formålet vises nu inkl. det 10 cifrede omkostningssted. Klik på nummeret, hvorefter feltet "Omkostningssted" nu er udfyldt med nummeret. Udfyld med konteringsprocenten og klik på "Gem". Konteringen skal nu blive vist i linien "Ny afvigende kontering" Gentag ovenstående hvis der skal oprettes formålskontering på flere forskellige formål. NB: Den samlede konteringsprocent skal altid være 100% Klik på "Næste" for at gå videre til næste billede. |
|
Afslutning Bilag |
Man kan vælge at tilføje et bilag, f.eks. en ansættelseskontrakt. Det gøres på samme måde som at vedhæfte en fil til en e-mail.
Husk altid at trykke "Gem". Bilaget sendes nu med til Løncenteret, der kan bruge oplysningerne i den videre sagsbehandling. |
|
Kladde | Man kan vælge at gemme oprettelsen af medarbejderen som kladde, så man kan færdiggøre den på et senere tidspunkt.. | |
Kvittering |
Man kan få vist en kvittering for sine indtastninger i pdf.
Kvitteringen kan også senere findes frem under "Lønservice". |
|
Lønresultat |
Der kan laves en prøveberegning på den fremtiddige bruttoløn ved at klikke på "Beregn lønresultat". Bemærk, at faste tillæg ikke tages med i denne beregning, og Løncenteret anbefaler derfor istedet altid at bruge funktionen "Simuleret lønseddel". Den korrekte lønberegning vil kunne vises på en simuleret lønseddel, men bemærk at beregningen først kan laves når oprettelsen er færdigbehandlet af løncenteret. Se vejledningen "Bestil simulleret lønsedel" |
|
Send blanket |
Oprettelsen sendes til Løncenteret ved at klikke på "Godkend og send". Der vil herefter blive vist et billede der bekræfter at oprettelsen er indsendt, og oprettelsen nu er afsluttet. NB: Funktionen "Send til berigelse" kan ikke benyttes. |
|
Lønservice |
Under fanebladet "Lønservice" vises en oversigt over de indsendte oprettelser og ændringer. Klik på "Opdater", hvorefter den indsendte oprettelse vil blive vist med status "Indsendt til Lønservice" Når Løncenteret har behandlet oprettelsen, vil status vises som "Godkendt af lønservice" eller "Returneret af Lønservice" Se vejledningen "Status på indberetninger på ansættelsesforhold". |
|