Generel information
Spørgsmål | Svar |
Informationer fra Stifternes løncenteret for menighedsråd |
Generelle informationer fra Løncenteret vil primært ske via Den digitale arbejdsplads (DAP) og i FLØS Supportforum. Der ud over vil Løncenteret også sendes mail eller SMS med relevante informationer. For at kunne modtage mail eller SMS, skal man være oprettet med rollen "FLØS-ansvarlig". Rollen tildeles af formanden |
Hvad bruges arbejdsgiverens CVR-nummer til |
CVR-nummeret er for en virksomhed, eller i dette tilfælde for et menighedsråd, det samme som CPR-nummeret er for en person. I lønsystemet anvedes CVR-nummeret som den "nøgle" der identificerer arbejdsgiveren, dvs. menighedstrådet, provstiet mv. CVR-nummeret anvendes til den lovpligtige indberetning til eIndkomst. En arbejdsgiver kan kun have et CVR-nummer og kan kun indberette til eIndkomst fra ét CVR-nummer. |
Hvorfor skal der bruges p-numre under CVR-nummeret? |
P-nummeret anvendes af Skat til beregning af kørselsfradrag, og skal følge med i den indberetning lønsystemet sender til eIndkomst. eIndkomst validerer om p-nummeret som anvendes er korrekt i forhold til CVR-nummeret. |
Hvad er eIndkomst? |
eIndkomst er det register hos Skat, som arbejdsgiverne iht. "Bekendtgørelse af lov om indkomstregister" skal indbrette til. Lønsystemet foretager automatisk indberetningen. Arbejdsgiveren kan selv kontrollere hvad der er indberettet til eIndkomst. I Dataarkivet vil være måned blive lagt en liste over det som lønsystemet indberetter til eIndkomst. Skal der foretages manuelle rettelser i eIndkomst, er det alene arbejdsgiveren (dvs. menighedsrådet, provstiet mv.) der kan foretage disse rettelser. |
Bruger FLØS NemKonto? |
Ja, i henhold til Bekendtgørelse af lov om offentlig betalinger mv. udbetaler FLØS altid lønnen fra arbejdsgiverens NemKonto. Det betyder at én arbejdsgver udbetaler al løn via dén NemKonto som er tilknyttet CVR-nummeret. En arbejdsgiver kan kun have èn NemKonto. Indbetalinger til menighedrådet, fx, bolig. og varmebidrag, sker til arbejdsgiverens NemKonto. |
Menighedsrådet har fået ny konto, hvad gør vi? |
Ændrer en arbejdsgiver kontonummer, skal der sendes besked til eget løncenter SLMROS@KM.dk, SLMHAD@KM.DK eller SLMRIB@km.dk. Derefter skal der laves en ny Overførselsaftale, Den skal laves via Mastercard Payment Services og underskrives med NemID. Se vejledningen: Ændring af kontooplysninger for arbejdsgiver |
Hvilken konto får medarbejderen udbetalt løn til |
Der udbetales altid til medarbejderen NemKonto. Derfor skal der heller ikke oplyses et kontonummer ved oprettelse i FLØS af en ny medarbejder. Det er ikke muligt at registrere et andet kontonummer på medarbejderens stamdata. Ønsker medarbejderen lønnen udbetalt til en anden konto, skal medarbejderen kontakte sin bank og få ændret NemKonto. |
Indberetning
Spørgsmål | Svar |
Kan jeg ændre en tekst på en fast eller variabel løndel så den passer til det formål den anvendes til? Det kunne vi i det gammel system | Det er desværre ikke muligt at ændre tekster på faste eller variable løndele. |
Hvis jeg retter en fast løn med tilbagevirkende kraft, hvad sker der så med indberetningen til eindkomst? | Alle efterreguleringer bliver indberette til eindkomst i den periode de bliver afregnet/beregnet i.
Udbetales der en restance til en medarbejder, er medarbejderen først skattepligtig i den måned beløbet afregnes i. Er der derimod tale om at en medarbejder har fået for meget udbetalt, skal rettelsen fortages i eindkomst. Der sendes et advis fra eindkomst til arbejdsgiveren. Adviset ses i eIndkomst under punktet "Periodeadvis" |
Hvorfor kan jeg ikke indberette ferie eller fravær på mig selv. | Systemet er bygget op med en to factor kontrol. Det er ikke muligt at indberette eller ændre på eget ansættelsesforhold. |
Bogføring/afstemning
Spørgsmål | Svar |
Hvem skal jeg kontakte, hvis jeg har brug for hjælpt til, eller vejledning om, bogføring og afstemning? |
Kontakt Landsforeningen af Menighedsråd. Der er indgået en aftale om en arbejdsdeling mellem Kirkeministeriet, Provstierne, Stifterne og Landsforeningen af Menighedsråd. Landsforeningen af Menighedsråd står for vejlening omkring afstemning og bogføring. Landsforeningen kan kontaktes på tlf. 87 32 21 33 eller på mail kontor@menighedsraad.dk |
Vi er endnu ikke blevet opkrævet for tjenestemandspension for vores kirkefunktionær som vi normalt afregner til det administrative fællesskab. Hvornår sker det? |
Det administrere fællesskab (AdF) er undervejs med en ny løsning så tjenestemandspension afregnes via en PBS løsning. De manglende opkrævning har ingen konsekvens for pensionsberegning eller udbetaling af pension. Menighedrådet skal afvente AdF's anvisninger om hvordan det skyldige beløb skal indbetales. |
Hvorfor er der ikke længer nogen beskrivelser på mit kontoudtog fra banken? Tidligere var der en beskrivelse af hvad de udbetalte midler var gået til. | Det nye lønsystem anvender ikke information services, når der afregnes via Nets. Det betyder, at der ikke er nogen specifikation med i de Nets opkrævninger, der kan ses på kontoudtoget fra banken. |