Lønsedler uden løn men med rettelse af ferie
Status er, at KMD har foretaget programrettelser, der retter op på den samlede AM-indkomst for 2019 på lønsedlen samt retter op på bogføringen.
Da eIndkomst ikke kan modtage negative værdier elektronisk, bliver det efter al sandsynlighed nødvendigt at de berørte arbejdsgivere manuelt foretager korrektioner i eIndkomst. Der vil i så fald blive leveret de nødvendige oplysninger, om hvad der skal oplyses i eIndkomst, via dataarkivet.
Når vi har en mere præcis procedure, kommer vi med yderligere information. (forventelig sidst i uge 51).
Udsendt 29.11.2019
Vi har fået en del henvendelser omkring lønsedler hvor der ingen løn er på, men der sker rettelse af ferie.
Vi er opmærksom på at disse lønsedler kommer ud og er i øjeblikket ved at finde ud af hvordan det skal håndteres. Vi kommer med en udmelding om dette senere.
Lukket mellem jul og nytår
Udsendt 10.12.2019
Løncenteret har lukket fra den 20. december 2019 kl. 12.00 til og med den 1. januar 2020.
Der er åben for telefonisk henvendelse igen torsdag den 2. januar kl. 10.00, og mails sendt i juleferien vil blive besvaret snarest muligt herefter.
Information til lønansvarlige i Fyens Stift
Udsendt 03.12.2019
Roskilde afdelingen af Stifternes løncenter for menighedsråd (SLM), har på vegne af Ribe afdelingen varetaget drift, lønbehandling, vejledning og support for brugere i Fyens Stift. Oprindeligt var planen, at opgaven skulle varetages af Ribe afdelingen, men pga. implementering af nyt lønsystem og ændringer i organisationen, var det nødvendigt, at opgaven i en periode blev varetaget andetsteds.
Da Rikke Dürr i Roskilde afdelingen har fået nyt arbejde fra årsskiftet, og stillingen ikke genopslås, medfører det, at Ribe afdelingen overtager Fyens Stifts brugere umiddelbart efter lønafviklingen i december 2019, hvilket vil sige fra 17. december 2019.
Indberetningsfrister 2020
Udsendt 22.11.2019
Indberetningsfristerne for 2020 kan nu ses på FLØS Supportforum:
https://floessupportforum.azurewebsites.net/#!/support/26/20
Vejledninger omkring bogføring
Udsendt 08.11.2019
Der nu er lagt et nyt skema til lønafstemning af drift på FLØS Supportforum
Bemærk at der under punktet "Bogføring" er mange gode vejledninger til brug ved bla. lønafstemning, tilretning af formålskoder og korrektioner i eIndkomst, Her er også links til Landsforeningens skemaer til brug ved lønafstemning.
Windows 10
Udsendt 11.10.2019
På de netop afholdte kurser, blev der spurgt ind til om det fortsat er et problem at bruge FLØS på en PC med Windows 10.
Fejlen hos Microsoft blev rettet i en opdatering af Windows 10 i starten af april, og der er derfor ikke længere problemer med at benytte FLØS på en maskine med Windows 10.
Opdateret 19.08.2019
Det har desværre vist sig, at KMD ikke har rettet bogføringen for alle berørte menighedsråd. Løncenteret har kontaktet KMD for at få rettet alle berørte posteringer for 2019.
Udsendt 07.05.2019
Der er konstateret en fejl i bogføring af pension af tillæg og engangsydelser.
Pensionsbidraget bliver ikke driftsposteret, hvilket medfører en difference.
Beløbet på lønsedlen, indberetning til e-indkomst og afregning til pensionsselskabet er korrekte. Det er alene tale om en difference i bogføringen.
KMD retter fejlen i den kommende lønkørsel (ultimo maj). Fejlen har kun været der i 2019, og rettelsen vil betyde at alle berørte posteringer vil blive omposteret til de korrekte konti.
Udsendt 21.03.2019
Enkelte brugere har oplevet at skulle indtaste virksomhedsnummer når de logger på lønsystemet.
Virksomhedsnummeret der skal indtastes er altid 448.
Udsendt 12.03.2019
Der er de sidste to måneder flere steder konstateret nogle meget små ikke udlignede differencer på enkelte medarbejdere i bogføringsbilagene fra FLØS.
Vi har spurgt KMD om disse.
Det viser sig, at det skyldes en kombination af efterreguleringer på fratrådte medarbejdere, noget øreafrunding samt, at stilling nu indgår i bogføringsbilaget.
De går egentlig i nul – det sker også på medarbejdere, som fortsat er ansat.
Men for medarbejdere, som er fratrådt, ligger den ene del på den oprindelige stilling f.eks. gartner og den anden del på stillingen for en fratrådt medarbejder, som i FLØS hedder 448/999999.
Derved udlignes de ikke i bogføringsbilaget.
Beløbene kan overføres til artskontoen til Øredifferencer, hvor de vil udligne sig.
Ved spørgsmål til ovenstående henvises til Kirkeministeriet.
Udsendt 29.06.2018
Nye regler fra SKAT gør at negativ A-skat skal indberettes manuelt.
Vejledning findes under fanebladet "Bogføring af løn m.m."
OPDATERET
Udsendt 27.06.2018
Som nævnt i FLØS-nyt for juli 2018, er der nu registreret mødetidsplaner.
Vejledninger til ændring af mødetidsplaner, og registrering af den overenskomstmæssige løse fridag, findes under fanebladet "FLØS vejledninger"
OBS: Står en medarbejder med en forkert arbejdstidsplan, skal det ændres af lønadministratorerne jf. vejledningen.
Løncenteret har fået oplyst, at der på gartnere og gartneriarbejdere på bykirkegårde fejlagtigt er registreret arbejdstidsplanen "5 DU Mandag fri" som standard. Dette skal rettes til arbejdstidsplanen "5 DU lør.-søndag fri". Dette gælder muligvis også andre medarbejdere på bykirkegårde.
Udsendt 18.06.2018
IT-kontoret meddeler, at overførselslisten er erstattet af de to lister "NETS Detaljer" og "NETS Totaler". Fra og med maj vil overførselslisten derfor ikke være at finde i dataarkivet.
Henvendelse fra Danmarks Statistik
OPDATERET
Udsendt 13.06.2018
Flere menighedsråd har modtaget en rykker fra Danmarks Statistik.
Lønsystemet indberetter automatisk til Danmarks Statistik, og menighedsrådene skal se bort fra henvendelsen fra Danmarks Statistik.
Rykkeren vedrører indberetningen for 2. kvartal, og Danmarks Statistik v/Hege Susanne Hauglund har bekræftet overfor KMD, at de er informeret om 2. kvartals indberetningen først kommer ultimo juni.
Bogføringsbilag
Udsendt 22.05.2018
Med maj lønkørslen ændres pdf rapporten Bogholderikonteringsliste, så den kommer til at indeholde de bagudlønnede i månedens lønkørsel og de forudlønnede for næste måned.
Det betyder, at den kommer til at svare til selve bogføringsbilaget, og at man ikke længere skal vente på de forudlønnede til næste måned.
De forudlønnede for maj findes i en ny ekstra april rapport (i april mappen).
Bogføring og afstemning.
Udsendt 02.05.2018
Løncenteret har fået spørgsmål omkring det at AM-bidrag og A-skat nu bogføres på samme konto.
Det er helt korrekt, at de to beløb nu bogføres på samme konto, og det er en fremgangsmåde der følger Skats regler. Det er beskrevet i kontoplansvejledningen, som ligger i bogføringssystemet.
Der har også været spørgsmål til nogle beløb vedrørende bla. gruppeliv, diæter og befordringsgodtgørelse, som er blevet konteret på forkerte konti. Det er fejl Kirkeministeriet er bekendte med, og man arbejder på en løsning. Kirkeministeriet vil snarest, forventeligt i løbet af uge 18, udsende et notat, hvori man samler op på de problemstillinger, der har været omkring bogføringsfilerne og overførselslisterne.
Udsendt 30.04.2018
(se også meddelelse udsendt 09.02.2018)
Hvis menighedsrådet har et maksimumbeløb på OS2-aftalen med Nets, er der risiko for, at ikke alle beløb er afregnes. Derfor er det nødvendigt, at arbejdsgiveren kontakter sin bank eller Nets, for at slette et evt. maksimumsbeløb på OS2-aftalen. Kan maksimumbeløbet ikke slettes, skal der udarbejdes en ny OS2-aftale.
Udarbejdes der en ny aftale, er det vigtigt at dataleverandørens cvr nummer udfyldes med 03 77 81 77, og at der tilknyttes Nemkonto til aftalen.
Har den nuværende OS2-aftale ikke noget maksimumbeløb, skal menighedsrådet ikke foretage sig noget.
Kirkeministeriets IT meddeler, at alle provster nu er oprettet med adgang til at registrere fravær og løn på medarbejderne i deres provsti.
Udsendt 09.02.2018
Status på kontrol af afregning af løn, skat mv. fra 1. februar 2018.
Som meddelt den 1. februar afregnes skatten på sidste bankdag for bagudlønnede. Det er konstateret, at det er korrekt at alt afregnes den sidste bankdag i måneden.
Hvis menighedsrådet har et maksimumbeløb på OS2-aftalen med Nets, er der risiko for, at ikke alle beløb er afregnes. Derfor er det nødvendigt, at arbejdsgiveren kontakter sin bank eller Nets, for at slette et evt. maksimumsbeløb på OS2-aftalen. Kan maksimumbeløbet ikke slettes, skal der udarbejdes en ny OS2-aftale.
Udarbejdes der en ny aftale, er det vigtigt at dataleverandørens cvr nummer udfyldes med 03 77 81 77, og at der tilknyttes Nemkonto til aftalen.
Har den nuværende OS2-aftale ikke noget maksimumbeløb, skal menighedsrådet ikke foretage sig noget.
1. februar 2018 Kontroller afregning af løn, skat mv.:
I det nye lønsystem afregnes skat og AM-bidrag for bagudlønnede den sidste bankdag i måneden, og for forudlønnede den 1. bankdag i efterfølgende måned. I det gamle FLØS blev der for bagudlønnede afregnet den 1. bankdag i efterfølgende måned og for forudlønnede den 2. bankdag i efterfølgende måned. Afregningerne var dermed fordelt over flere dage, hvor alt nu er trukket den sidste bankdag.
Hvis menighedsrådet har et maksimumbeløb på OS2 aftalen med Nets, er der risiko for, at ikke alle beløb er afregnet, da maksimumbeløbet pr. dag er oversteget.
Det anbefales derfor, at det kontrolleres om alle beløb er trukket på menighedsrådets bankkonto i forhold overførselslisten. Overførselslisten findes i dataarkivet.
Er der beløb der ikke er blevet trukket, er det beklageligvis nødvendigt at menighedsrådet afregner beløbene manuelt. Dvs. nettoløn overføres til medarbejderne, og skat og AM-bidrag overføres til Skat (betalingsident findes i eIndkomst under Skattekontoen). Ved øvrige betalinger må der rettes henvendelse til betalingsmodtager for hvordan beløbet skal overføres.
Vi er i øjeblikket ved at undersøge hos KMD, om det er muligt at afregningsdatoen fremadrettet kan ændres til tidligere praksis. Løncenteret vender tilbage med ny status i uge 6.
31. januar 2018 Status skattekort:
Der er konstateret, at der i januarlønkørslen er blevet benyttet hovedkort på medarbejdere, der i det gamle lønsystem stod med bikort.
Det er en fejl, og KMD retter skattekortene så de pågældende medarbejdere kommer til at stå med bikort gældende fra 1/2-2018.
Medarbejdere der har fået dobbelt fradrag i januar, skal rette deres forskudsopgørelse hos Skat.
Velkommen
Lønsystemet er nyt, men vi er stadig de samme
Pr. 1. januar 2018 har vi i folkekirken fået et nyt lønsystem. Det betyder en række ændringer i dine arbejdsgange.
Vi forventer, at der vil være adgang til at indberette i det nye system fra den 8. januar 2018.
Har du spørgsmål omkring lønindberetningen er det stadig os du skal kontakte. Som noget nyt gælder det også ved tekniske spørgsmål omkring indberetningssystemet.
I menuen til venstre, finder du blandt andet kontaktoplysninger til løncenteret under fanebladene "Haderslev", "Ribe" og "Roskilde". Du finder også fortsat FLØS-nyt, samt fristerne for indberetning af lønnen.
I menupunktet "FLØS vejledninger" vil alle de gamle vejledninger være fjernet, da de ikke længere kan bruges. Vi vil løbende få lavet vejledninger til det nye system, som vil blive lagt ind under menupunktet.
Der er nu adgang til e-læring-materialet, hvor du kan lære om det nye lønsystem: http://elearning.kirkeuddannelse.dk/index.php?id=966#_
Se der ud over fanebladet "Værd at vide", der indeholder emner, som er vigtige i forhold til anvendelse af det nye lønsystem.
Har du spørgsmål til lønindberetningen, er du velkommen til at kontakte os. Vi ser frem til et fortsat godt samarbejde.
Med venlig hilsen
Medarbejderne i Stifternes løncenter for menighedsråd.