KMOK-organist har tidligere haft betegnelsen PO-organist.
Arbejdsgang | Beskrivelse | Handling |
Lønservice |
Vælg fanebladet "Lønservice" Vælg derefter "Oversigt i menulinjen |
|
Organisation |
I organisationsvinduet til venstre vælges den arbejdsplads, som medarbejderen ansættes ved. Det er vigtigt at vælge det korrekte arbejdssted. En KMOK-organist ansættes altid ved en kirke. Vælg kirken ved at markere kirken i oversigten |
|
Hændelsesguide | I vinduet "Hændelsesguide" midt i skærmbilledet vælges "Ansættelse" | |
Hændelsesguide |
Vælg "Månedslønnet - Fastansættelse" |
|
Medarbejderoplysninger |
I feltet "Personnummer" indtastes medarbejderens CPR-nummer. FLØS henter automatisk navn og adresse. Feltet "Ansættelsesforhold" er automatisk udfyldt med "Månedsløn bagud (Afl.f.01)". Som udgangspunkt er en KMOK-organist altid bagudlønnet, og feltet ændres derfor ikke. Er der en specifik aftale om at medarbejderen er forudlønnet, ændres feltet til "Månedsløn forud (Afl.f.00)" Klik på "Næste" for at fortsætte. |
|
Stilling- og lønoplysninger Ansættelsesdato |
Udfyld feltet "Ansættelsesdato". Man kan skrive datoen direkte i feltet, eller man kan vælge en dato i kalenderen | |
Medarbejderkreds | Tryk på pilen ud for "Medarbejderkreds". Vælg ansættelsestypen "00 (Overenskomstansat)" | |
Stilling |
Klik på "Søg " ud for feltet "Stilling", og man får en liste frem. Klik på "Vælg" ud for en organist NB: Hvis der ikke kan vælges organist kontaktes Løncenteret. Der må ikke sættes flueben i "Min stilling findes ikke i listen" |
|
Timer | Skriv det ugentlige timetal. Ifølge overenskomsten skal altid være en antal hele timer | |
Lønoplysninger Overenskomst |
Udfyld feltet "Overenskomst" ved hjælp af rullemenuen. Vælg "77.60 Organister" |
|
Lønoplysninger Stillingsbetegnelse |
Nu bliver de relevante felter aktive, og under "Stillingsbetegenelse" vælges den korrekte lønklasse ud fra om medarbejderen ansættes til at betjene 1, 2-3 eller 4 eller flere kirker.
|
|
Ansættelse til et "skævt" tidspunkt i måneden |
Hvis en medarbejder ansættes på en anden dato end den 1. i en måned, kommer der et ekstra felt frem under ugentlige timer. Feltet "Præsterede timer i ansættelsesmånden" skal udfydles manuelt. Medarbejderen skal kun have løn for de dage, medarbejderen faktisk har været ansat. Tag det antal dage medarbejderen faktisk har været ansat i ansættelsesmåneden og del med det antal arbejdsdage der er i ansættelsesmåneden. Fx. ansat på 37 timer den 8/1 og der er 22 arbejdsdage i januar. Så skal medarbejderen have udbetalt 18/22 af 160,33 timer, altså 131,18 timer. |
|
Arbejdstidsplan |
Feltet "Arbejdstidsplan" udfyldes med den arbejdstidsplan der matcher den ansattes faste fridag. Den løse fridag registreres under fravær når medarbejderen er oprettet, se vejledningen "Indberetning af den overenskomstmæssige løse fridag" Klik på "Næste" for at fortsætte |
|
Pensionsoplysninger og anciennitetsdatoer |
Pensionskassen er automatisk udfyldt jf. overenskomsten. Hvis medarbejderen skal lønnes på trin 2, indsættes en erfaringsdato. Kendes medarbejderen første ansættelsesdato, indtastes denne. Kendes første ansættelsesdato ikke, indsættes en dato som er 2 år tidligere en ansættelsesdatoen. Tryk på "Næste" for at gå videre. |
|
Terminer |
Det er muligt at oprette en opfølgningsdato på den enkelte medarbejder. En termin er en huskedato - det at der er oprettet en termin, betyder derfor ikke at der ændres noget. Teminen er alene en huskedato der kan huske den lønansvarlige på, at der skal indberettes en ændring på en medarbejder. Se evt. vejledning til Terminer |
|
Individuelle lønelementer |
Under "Individuelle lønelementer" registreres et evt. kvalifikationstillæg eller funktionstillæg. Udfyld "Gyldig fra" med startsatoen for tillægget. Under "Type" vælges f.eks. Kvalifikationstillæg. Under "Betegnelse" vælges en tekst der beskriver tillægget. Teksten vil fremgå af lønsedlen. Under "Trin/årligt beløb" vælges Beløb. Feltet "Værdi" udfyldes med årlige beløb i 31.03.2012-tal. Under "Reducer ift. beskæftigelse" kan der vælges ja eller nej. Hvis man vælger ja, bliver tillægget reduceret i forhold til det antal timer medarbejderen er ansat. Vælger man nej, forbliver tillægget uændret selvom medarbejderen går op eller ned i tid. Under "Pensionsgivende" vælges Ja. Husk altid at slutte af med at trykke "Gem". Tillægget vil nu blive vist øverst i billedet. Tryk på "Næste" for at gå videre. Hvis der ikke skal oprettes nogen kvalifikationstillæg eller funktionstillæg, trykkes "Næste" uden at udfylde nogen felter |
|
Faste tillæg |
Under "Faste tillæg" indtastes eventuel telefongodtgørelse. NB: Det overenskomstmæssige rådighedstillæg oprettes automatisk, da dette tillæg ligger i den lønklasse der er valgt i feltet "Stillingsbetegenelse" i et tidligere skærmbillede. Dette tillæg skal derfor ikke oprettet som fast tillæg. Udfyld "Gyldig fra" med startdatoen for tillægget. Under "Betegnelse" vælges fx. telefongodtgørelse Feltet "Beløb" udfyldes med det månedlige beløb i nutidskroner Husk altid at slutte af med at trykke "Gem". Tillægget vil nu blive vist øverst i billedet. Tryk "Næste for at gå videre. Hvis der ikke skal oprettes noget tillæg, trykkes "Næste" uden at udfylde nogen felter |
|
Faste fradrag |
Her udfyldes hvis medarbejderen har et fast månedligt fradrag i lønnen, fx. afdrag til Låneforeningen. Udfyld "Gyldig fra" med startdatoen. Under "Betegnelse" vælges typen af fradrag. I feltet "Beløb" udfyldes det beløb i nutidskroner som skal trækkes fra medarbejderen hver måned. Bemærk at beløbet skal indberettes med minus foran. Klik på "Gem" og se om tillægget nu vises under "Nye faste fradrag". Tryk på "Næste" for at gå videre. |
|
Attester, prøvetid og skat |
Felterne "Børneattest indhentet" og "Straffeattest indhentet" kan udfyldes. NB: Bemærk det er kun oplysninger til brug i ansættelseskontrakten. Evt. attester skal indhentes manuelt som de plejer. Der sker ingen automatisk indhentelse af attester selvom felterne udfyldes. Feltet "Prøvetid" skal udfyldesmed enten "Med prøvetid" eller "Uden prøvetid" ved at vælge i rullemenuen. Feltet "Skattekorttype" skal udfyldes. Udfyldes med enten bikort eller hovedkort/frikort ved at vælge i rullemenuen. Tryk på "Næste" for at gå videre. |
|
Afvigende kontering | Her indtastes en evt. formålskontering på medarbejderen.
NB: Hvis der ikke skal oprettes formålskontering på medarbejderen, klikkes på "Næste" uden at udfylde nogen felter. Feltet "Gyldig fra" udfyldes med den dato hvorfra formålskonteringe skal gælde. I dette tilfældes udfyldes med ansættelsesdatoen. I feltet "Afvigende kontering" vælges "Omkostningssted". Nu bliver feltet "Omkostningssted" aktivt. Feltet "Omkostningssted" udfyldes med det 10 cifrede nummer som fremgår at listen "Omkostningssted". Listen findes i dataarkivet sammen med lønmaterialet for december 2017. Omkostningsstedet kan også søges frem direkte ved at klikke på "Søg omkostningssted" Vælg det ønskede "Formål" i listen som åbnes ved at klikke på pilen. Når det ønskede formål er valgt klikkes på "Søg". Formålet vises nu inkl. det 10 cifrede omkostningssted. Klik på nummeret, hvorefter feltet "Omkostningssted" nu er udfyldt med nummeret. Udfyld med konteringsprocenten og klik på "Gem". Konteringen skal nu blive vist i linien "Ny afvigende kontering" Gentag ovenstående hvis der skal oprettes formålskontering på flere forskellige formål. NB: Den samlede konteringsprocent skal altid være 100% Klik på "Næste" for at gå videre til næste billede. |
|
Afslutning Bilag |
Man kan vælge at tilføje et bilag, f.eks. en ansættelseskontrakt. Det gøres på samme måde som man vedhæfter et bilag til en mail. Husk altid at klikke på "Gem". Bilaget sendes nu sammen med oprettelsen til løncenteret. |
|
Afslutning Kladde |
Man kan vælge at gemme sine indtastninger som kladde, så man senere kan færdiggøre indberetningen. | |
Afslutning Kvittering |
Man kan få vist en kvittering for ine indtastninger i pdf. Kvitteringen kan også senere findes frem under Lønservice. | |
Afslutning Beregn lønresultat |
Der kan laves en prøveberegning på bruttolønnen ved at klikke på "Beregn lønresultat". Bemærk, at faste tillæg ikke vises i denne bergening, men de vil alligevel indgå i lønnen på den endelige lønseddel. Den korrekte lønberegning vil kunne vises på en simuleret lønseddel, når oprettelsen er færdigbehandlet af Løncenteret. Se vejledningen "Bestil simuleret lønseddel" |
|
Afslutning Send blanket |
Blanketten sendes til Løncenteret ved at klikke på "Godkend og send". Der vil herefter blive vist en billede der bekræfter at oprettelsen er indsendt, og indberetningen nu er afsluttet. NB: Funktionen "Send til berigelse" kan ikke benyttes. |
|
Lønservice |
Under fanebladet "Lønservice" vises en oversigt over den indsendte oprettelser og ændringer. Klik på "Opdater", hvorefter den indsendte oprettelse vil blive vist med status "Indsendt til Lønservice". Når Lønscenteret har behandlet oprettelsen, vil status vises som "Godkendt af lønservice" eller "Returneret af lønservice". Se vejledningen "Status på indberetninger på ansættelsesforhold" |
|