Arbejdsgang | Beskrivelse | Handling |
Lønservice |
Vælg fanebladet "Lønservice"
Vælg derefter "Oversigt" i menulinjen. |
|
Organisation |
I organisationsvinduet til venstre vælges den arbejdsplads, som medarbejderen skal ansættes ved. Det er vigtigt at vælge det korrekte arbejdssted.
En kordegn ansættes altid ved en kirke. Vælg kirken ved at markere kirken i oversigten. |
|
Hændelsesguide |
I vinduet "Hændelsesguide" midt i skærmbilledet vælges "Ansættelse". I næste vindue vælges "Månedslønnet – Fastansættelse" |
|
Medarbejderoplysninger |
I feltet "Personnummer" indtastes medarbejderens personnummer. FLØS henter automatisk navn og adresse. Feltet "Ansættelsesforhold" er automatisk udfyldt med "Månedsløn bagud (Afl.f.01)". Som udgangspunkt er en kordegn bagudlønnet, og feltet ændres derfor ikke. Er der en specifik aftale om at medarbejderen er forudlønnet, ændres feltet til "Månedløn forud (Afl.f.00)" Klik på "Næste for at fortsætte |
|
Stillings- og lønoplysninger
Ansættelsesdato |
Vælg "Ansættelsesdato". Man kan skrive datoen direkte i feltet eller vælge en dato i kalenderen. | |
Medarbejderkreds | Tryk på pilen ud for Medarbejderkreds. Vælg ansættelsestypen "00 (Overenskomstansat)" | |
Stilling |
Klik på "Søg" ud for feltet "Stilling". Klik på "Vælg" ud for en kordegn.
NB: Hvis der ikke kan vælges en kordegn kontaktes Løncenteret. Der må ikke sættes flueben i "Min stilling findes ikke i listen". |
|
Timer | Skriv det ugentlige timetal. Ifølge overenskomsten skal det altid være et antal hele timer. |
|
Lønoplysninger
Overenskomst |
Udfyld feltet "Overenskomst" ved hjælp af rullemenuen. Vælg "74.70 Kirkefunktionær med kerneopgaver som kordegn, sog- nemedhjælper/Kirkekulturmedarbejder eller kirkemusiker" |
|
Lønoplysninger Stillingsbetegnelse |
Nu bliver de relevante felter aktive, og under "Stillingsbetegnelse" vælges om medarbejderen skal ansættes under løngruppe 1, 2 eller 3 | |
Ansættelse til et "skævt" tidspunkt
i måneden. |
Hvis en medarbejder ansættes på en anden dato end den 1. i en måned, kommer der et ekstrafelt frem under ugentlige timer. Feltet "Præsterede timer i ansæt- telsesmåneden" skal udfyldes ma- nuelt. Medarbejderen skal kun have løn for de dage, medarbejderen faktisk har været ansat Tag det antal dage medarbejderen faktisk har været ansat i måneden og del med det antal arejdsdage, der er i måneden. Fx: ansat på 37 timer den 8/1 og der er 22 arbejdsdage i januar. Så skal medarbejderen have udbetalt 18/22 af 160,33 timer, altså 131,18 timer. |
|
Intervalløn | Intervallønnen udfyldes med det
årlige grundbeløb i 31.03.2012 niveau. Bemærk at intervallønnen skal være inden for det viste interval. Husk at der for hvert interval er aftalt et fikspunkt, der angiver minimal lønnen til kirkefunktionærer, som opfylder krav om forudgående udannelse mv. (se evt. overenkomsten) NB: Det kan opleves at feltet "Intervalløn" ikke vises med det samme. Fortsæt evt til de næste faneblade og gå herefte retur til Lønoplysninger, hvorefter feltet ofte vises. |
|
Arbejdstidsplan |
Feltet "Arbejdstidsplan" udfyldes med den arbejdstidsplan der matcher den ansattes faste fridag. Bemærk at den løse fridag registreres under fravær når oprettelsen af medarbejderen er på plads, se vejledningen "Indberetning af den overenskosmtmæssige løse fridag" Klik på "Næste" for at fortsætte |
|
Pensionsoplysninger
og Anciennitetsdatoer |
Pensionskassen er automatisk udfyldt jf. overenskomsten. Erfaringsdato og Jubilæumsdato behøver ikke at blive udfyldt på en kordegn.
Tryk på "Næste" for at gå videre. |
|
Terminer |
Det er muligt at oprette en opfølgningsdato på den enkelte medarbejder. En termin er en huskedato - det at der er oprettet en termin, betyder derfor ikke at der ændres noget. Teminen er alene en huskedato der kan huske den lønansvarlige på, at der skal indberettes en ændring på en medarbejder. Se evt. vejledning til Terminer |
|
Individuelle lønelementer | Under "Individuelle lønelementer"
registreres et evt. funktionstillæg. NB: Det overenskomstmæssige OK 18-tillæg på kr. 750,- oprettes automatisk, da dette tillæg ligger i den lønklasse der er valgt i feltet "Stillingsbetegnelse" i et tidsligere skærmbillede. Dette tillæg skal derfor ikke oprettes.
Udfyld "Gyldig fra" med startdatoen for tillægget. Under "Type" vælges Funktionsløn. Under "Betegnelse" vælges en tekst der beskriver tillægget. Teksten vil fremgå af lønsedlen. Under "Trin/årligt beløb" vælges Beløb Feltet "Værdi" udfyldes med det årlige beløb i 31.03.2012-tal. Under "Reducer ift. beskæftigelse" kan der vælges ja eller nej. Hvis man vælger ja, bliver tillægget reduceret i forhold til det antal timer medarbejderen er ansat på. Vælger man nej, forbliver tillæget uændret selvom medarbejderen går op eller ned i tid. Under "Pensionsgivende" vælges Ja Husk altid at slutte af med at trykke "Gem". Tillægget vil nu blive vist øverst i billedet. Tryk på "Næste" for at gå videre.
Skal der ikke oprettes noget funk- tionstillæg, trykkes "Næste" uden at udfyldes nogen felter |
|
Faste tillæg | Under "Faste tillæg" indtastes
eventuelt rådighedstillæg. NB: Det overenskomstmæssige tillæg på kr. 750,- oprettes automatisk, da dette tillæg ligger i den lønklasse der er valgt i feltet "Stillingsbetegnelse" i et tidsligere skærmbillede. Dette tillæg skal derfor ikke oprettes.
Udfyld "Gyldig fra" med startdatoen for tillægget. Under "Betegnelse" vælges "Råd.till. 31.100 Kordegn". Antal udfyldes automatisk med 1 stk.
Husk altid at slutte af med at trykke "Gem". Tillægget vil nu blive vist øverst i billedet." Tryk på "Næste" for at gå videre.
Skal der ikke oprettes noget rådighedstillæg, trykkes "Næste" uden at udfyldes nogen felter. |
|
Faste fradrag | Her udfyldes hvis medarbejderen har et fast månedligt fradrag i lønnen, fx. afdrag til Låneforeningen.
Udfyld "Gyldig fra" med startdatoen. Under "Betegnelse" vælges typen af fradrag. I feltet "Beløb" udfyldes det beløb i nutidskroner som skal trækkes fra medarbejderen hver måned. Bemærk at beløbet skal indberettes med minus foran. Klik herefter på "Gem" og se om tillægget nu vises under "Nye faste fradrag".
Tryk på "Næste" for at gå videre |
|
Attester, prøvetid og skat |
Felterne "Børneattest indhentet" og "Straffeattest indhentet" kan udfyldes. NB: Bemærk det er kun oplysninger til brug i ansættelseskontrakten. Evt. attester skal indhentes manuelt som de plejer. Der sker ingen automatisk indhentelse af attester selvom felterne udfyldes. Feltet "Prøvetid" skal udfyldes med enten "Med prøvetid" eller "uden prøvetid" ved at vælge i rullemenuen.
Feltet "Skattekorttype" skal udfyldes. Udfyldes med enten bikort eller hovedkort/frikort ved at vælge i rullemenuen. Tryk på "Næste" for at gå videre. |
|
Afvigende kontering |
Her indtastes en evt. formålskontering på medarbejderen. NB: Hvis der ikke skal oprettes formålskontering på medarbejderen, klikkes på "Næste" uden at udfylde nogen felter. Feltet "Gyldig fra" udfyldes med den dato hvorfra formålskonteringe skal gælde. I dette tilfældes udfyldes med ansættelsesdatoen. I feltet "Afvigende kontering" vælges "Omkostningssted". Nu bliver feltet "Omkostningssted" aktivt. Feltet "Omkostningssted" udfyldes med det 10 cifrede nummer som fremgår at listen "Omkostningssted". Listen findes i dataarkivet sammen med lønmaterialet for december 2017. Omkostningsstedet kan også søges frem direkte ved at klikke på "Søg omkostningssted" Vælg det ønskede "Formål" i listen som åbnes ved at klikke på pilen. Når det ønskede formål er valgt klikkes på "Søg". Formålet vises nu inkl. det 10 cifrede omkostningssted. Klik på nummeret, hvorefter feltet "Omkostningssted" nu er udfyldt med nummeret. Udfyld med konteringsprocenten og klik på "Gem". Konteringen skal nu blive vist i linien "Ny afvigende kontering" Gentag ovenstående hvis der skal oprettes formålskontering på flere forskellige formål. NB: Den samlede konteringsprocent skal altid være 100% Klik på "Næste" for at gå videre til næste billede. |
|
Afslutning Bilag |
Man kan vælge at tilføje et bilag, f.eks. en ansøgning og/eller en ansættelseskontrakt. Det gøres på samme måde som at vedhæfte en fil til en e-mail. Husk altid at trykke "Gem". Bilaget sendes nu med til Løncenteret, der kan bruge oplysningerne i den videre sagsbehandling. |
|
Kladde |
Man kan vælge at gemme sine ind- tastninger om medarbejderen som kladde, så man senere kan færdiggøre dem. |
|
Kvittering |
Man kan få vist en kvittering for sine indtastninger i pdf. Kvitteringen kan også senere findes frem under Lønservice |
|
Lønresultat |
Der kan laves en prøveberegning på den fremtidige bruttoløn ved at klikke på "Beregn lønresultat". Bemærk at faste tillæg ikke vises i denne beregning, men de vil alligevel indgå i lønnen på den endelige lønseddel. Den korrekte lønberegning vil kunne vises på en simuleret lønseddel, når oprettelsen er færdigbehandlet af Løncenteret. Se vejledningen Bestil simuleret lønseddel |
|
Send blanket |
Blanketten sendes til Løncenteret ved at klikke på "Godkend og send". Der vil herefter blive vist et bil- lede der bekræfter at oprettelsen er indsendt, og oprettelsen er nu afsluttet NB: Funktionen "Send til berigelse" kan ikke benyttes. |
|
Lønservice |
Under fanebladet "Lønservice" vises en oversigt over de indsendte oprettelser og ændringer. Klik på "Opdater", hvorefter den indsendte oprettelse vil blive vist med status "Indsendt til Lønservice" Når Løncenteret har behandlet oprettelsen, vil status vises som "Godkendt af lønservice" eller "Returneret af Lønservice" Se vejledningen "Status på indberetninger på ansættelsesforhold". |
|