OBS! Ny overenskomst for gravermedhjælpere fra 1. april 2025
Opdateret 31/1-2025
Arbejdsgang | Beskrivelse | Handling |
Lønservice |
Vælg fanebladet "Lønservice"
Vælg derefter "Oversigt" i menulinjen |
|
Organisation |
I organisationsvinduet til venstre vælges den arbejdsplads. som medarbejderen skal ansættes ved. Det er vigtigt at vælge korrekt arbejdssted, hvilket for en gravermedhjælper er kirken. Vælg kirken ved at markere kirken |
|
Hændelsesguide |
I vinduet "Hændelsesguide" midt i skærmbilledet, vælges "Ansættelse"
I næste vindue vælges "Timelønnet" |
|
Medarbejderoplysninger |
I feltet "Personnummer" indtastes den nyansattes personnummer. Dernæst henter FLØS automatisk navn og adresse.
Klik på "Næste" for at fortsætte oprettelsen |
|
Stillings. og lønoplysninger Ansættelsesdato |
Udfyld først ansættelsesdato. Man kan skrive datoen direkte i feltet, eller man kan vælge en adato kalenderen |
|
Medarbejderkreds |
Tryk på pilen ud for "Medarbejderkreds". Vælg ansættelsestypen "00 (Overenskomstansat)" |
|
Stilling |
Klik på "Søg" ud for "Stilling". Nu vises en liste over de stillinger der kan oprettes på kirken. Klik på "Vælg" ud for en gravermedhjælperstilling. NB: Hvis der ikke kan vælges en gravermedhjælper, kontaktes Løncenteret. Der må ikke sættes flueben i "Min stilling findes ikke i listen" |
|
Lønoplysninger Overenskomst |
Udfyld feltet "Overenskomst" ved hjælp af rullemenuen. Vælg "74.60 Gravermedhjælpere på landsbykirkegårde (KM og 3F)" |
|
Lønoplysninger Fagområde |
Udfyld feltet "Fagområde" ved hjælp af rullemenuen. Der vælges om ansættelsen er med eller uden gartnerisk uddannelse, og der vælges om ansættelsen er med almindelig 3,5% SH-godtgørelse, eller om ansættelsen er med SH-godtgørelse der udbetales som løntimer (NB: SH-godtgørelse der udbetales som løntimer kan kun aftales på helårsansatte medarbejdere. Se reglerne i overenskomstens §5 stk 2) |
|
Lønoplysninger Grundløn |
I feltet "Grundløn" vises hvilket basisløntrin medarbejderen indsættes på. Det er pt. ikke muligt at vælge basisløntrin 2. Systemet vælger som standard aflønning på basisløntrin 1.
Bemærk: Skal medarbejderen ansættes på basisløntrin 2, meddeles dette til Løncenteret ved at skrive det i feltet "Bemærkninger" under "Afslutning" (sidste side i oprettelsen). |
|
Arbejdstidsplan |
Feltet "Arbejdstidsplan" udfyldes med gravermedhjælperems faste ugentlige fridage. Udfyldes med fri lørdag-søndag med mindre andet er aftalt med medarbejderen. Tryk på pilen i feltet og vælg "5 DU lør.-søndag fri". |
|
Pensionsoplysninger og Anciennitetsdatoer |
Under "Pensionsoplysninger og Anciennitetsdatoer" vises pensionkassen. Oplysningen kan ikke ændes. Pensionskassen for en gravermedhjælper er altid Sampension og feltet er automatisk udfyldt jf. overenskomsten. Tryk på "Næste" for at gå videre. |
|
Terminer |
Det er muligt at oprette en opfølgningsdato på den enkelte medarbejder. En termin er en huskedato - det at der er oprettet en termin, betyder derfor ikke at der ændres noget. Teminen er alene en huskedato der kan huske den lønansvarlige på, at der skal indberettes en ændring på en medarbejder. Se evt. vejledning til Terminer |
|
Individuelle lønelementer Kvalifikationstillæg |
Hvis medarbejderen skal have et kvalifikationstillæg, registreres det her. Tillægget oprettes med et årligt grundbeløb, og udbetales med timesatsen for hver time der indberettes på medarbejderen. Se også vejledningen "Kvalifikationstillæg til gravermedhjælpere" Vedr. indberetning af timer, se vejledningen "7460-1 Indberetning, Timer og tillæg til gravermedhjælper" Udfyld "Gyldig fra" med startdatoen for tillægget. Under "Type" vælges Kvalifikationsløn Under "Betegnelse" vælges "Kvalifikationsløn" Under "Trin/årligt beløb" vælges "Beløb". Feltet "Værdi" udfyldes med kvalifikationstillæggets værdi som årligt grundbeløb i 31. marts 2012 niveau. Under "Reducer ift. beskæftigelsen" vælges "Nej" da medarbejderen er timelønnet. Under "Pensionsgivende" vælgs om tillægget er med eller uden pension. Som udgangspunkt er kvalifikationstillægget pensionsgivende med mindre andet er aftalt. (Se §3 overenskomsten) Feltet "Lønelementsniveau" står som standard udfyldt med "Statens 31.03.2012-niveau". Dette må ikke ændres. Klik herefter på "Gem" og kontroller at tillægget vises under "Nye faste tillæg".
Vælg "Næste" for at gå videre. |
|
Faste tillæg Funktionstillæg |
Hvis medarbejderen skal have et funktionstillæg, og det ikke skal udbetales på alle timer, registreres det her. Tillægget oprettes med et årligt grundbeløb, og udbetales med timesatsen for hver time der indberettes på medarbejderen. Vedr. indberetning af timer, se vejledningen "7460-1, Indberetninger, Timer og tillæg til gravermedhjælper" Det er muligt at oprette op til 5 forskellige funktionstillæg pr. medarbejder. Se også vejledningen "Funktiontstillæg til gravermedhjælpere"
Udfyld "Gyldig fra" med startdatoen. Under "Betegnelse" vælges "Funktionstillæg nr X GMH" Husk hvilket nummer der er valgt til netop dette funktionstillæg. Klik herefter på "Gem" og se at tillægget vises under "Nye faste tillæg"
Tryk på "Næste" for at gå videre. |
|
Faste tillæg Snetillæg |
Snetillæg Hvis medarbejderen skal have et snetillæg, oprettes det som et fast tillæg. Se vejledningen "Snetillæg" Tryk på "Næste" for at gå videre. |
|
Faste tillæg Pension konverteret til løn ved 70 år |
Pension konverteret til løn Er medarbejderen fyldt 70 år skal pensionsbeløbet konverteres til løn istedet for at blive indbetalt til en pensionsordning. Dette indberettes under "Faste tillæg". Udfyld "Gyldig fra" med startdatoen. Under "Betegnelse" vælges "Pens. konv. til løn ved 70 år" "Antal enheder" udfyldes med medarbejderens pensionssats. Klik herefter på "Gem" og se at tillægget nu vises under "Nye faste tillæg". Tryk på "Næste" for at gå videre. |
|
Faste fradrag inkl. medlemskaber |
Denne side skal aldrig udfyldes på en timelønnet medarbejder. Tryk på "Næste" for at gå videre. |
|
Attester, prøvetid og skat |
Felterne "Børneattest indhentet" og "Straffeattest indhentet" kan udfyldes. NB: Bemærk at det kun er oplysninger til brug for ansættelseskontrakten. Evt. attester skal indhentes manuelt som de plejer. Der sker ingen automatisk indhentelse af attester selvom felterne udfyldes. Feltet "Skattekorttype" skal udfyldes. Udfyldes enten med bikort eller med hoevdkort/frikort ved at vælge i rullemenuen. Vælges "Hovedkort/frikort" skal der under feltet "Fradraget" vælges enten "Fuldt månedsfradrag anvendes" eller "Fradraget beregnes ud fra antal arbejdstimer" Tryk på "Næste for at gå videre. |
|
Afvigende kontering |
Her indtastes en evt. formålskontering på medarbejderen. NB: Hvis der ikke skal oprettes formålskontering på medarbejderen, klikkes på "Næste" uden at udfylde nogen felter. Feltet "Gyldig fra" udfyldes med den dato hvorfra formålskonteringen skal gælde. I dette tilfælde udfyldes med ansættelsesdatoen. I feltet "Afvigende kontering" vælges "Omkostningssted". Nu bliver feltet "Omkostningssted" aktivt. Feltet "Omkostningssted" udfyldes med det 10 cifrede nummer som fremgår af listen "Omkostningssted". Listen findes i dataarkivet sammen med lønmaterialet for december 2017 Omkostningsstedet kan også søges frem direkte ved at klikke på "Søg omkostningssted". Vælg det ønskede formål i listen som åbnes ved at klikke på "Søg". Formålet vises nu inkl. det 10 cifrede omkostningssted. Klik på nummeret, hvorefter feltet "Omkostningssted" nu er udfyldt med nummeret. Udfyld med konteringsprocenten og klik på "Gem" Konteringen skal nu blive vist i linien "Ny afvigende kontering". Klik på "Næste" for at videre til næste billede. |
|
Afslutning Bilag Kladde Kvittering Lønresultat |
Man kan vælge at tilføje et bilag, fx. en ansættelseskontrakt. Det gøres på samme måde som at vedhæfte en fil til en e-mail. Husk altid at trykke "Gem". Bilaget sendes nu med til Løncenteret, der kan bruge oplysningerne i den videre sagsbehandling. Man kan vælge at gemme oprettelsen af medarbejderen som en kladde, så man kan færdiggøre den på et senere tidspunkt. Man kan få vist en kvittering i PDF for sine indtastninger. Kvitteringen kan også senere findes frem under Lønservice. Der kan ikke beregnes et lønresultat på en timelønnet medarbejder i forbindelse med oprettelsen. Når medarbejderen er færdigoprettet, oprettelsen er behandlet af Løncetneret og der er indberettet timer, kan der istedet dannes en simuleret lønseddel. |
|
Send blanket |
Oprettelsen sendes til Løncenteret ved at klikke på "Godkend og send" Der vil herefter blive vist et billede der bekræfter at oprettelsen er indsendt, og at oprettelsen nu er afsluttet. NB: Funktionen "Send til berigelse" kan ikke benyttes. |
|
Lønservice |
Under fanebladet "Lønservice" vises en oversigt over de indsendte oprettelser og ændringer. Klik på "Opdater" hvorefter den indsendte oprettelse vil blive vist med status "Indsendt til Lønservice" Når Løncenteret har behandlet oprettelsen, vil status vises som "Godkendt af lønservice", "Auto godkendt" eller "Returneret af Lønservice". Se vejledningen "Status på indberetninger på ansættelsesforhold" Under "Tid og tillæg", "Engangsydelser" indtastes medarbejderens timer i skabelon nr. 7460-1 |
|