Nye regler pr. 1. april 2024
Minipension afskaffes samt karensperioden på 2 år bortfalder.
Reglerne gælder ikke længere.
Denne vejledning beskriver hvordan man ændrer pensionssatsen på overenskomstansatte medarbejdere med pensionsancinnitetsforløb startende på gruppeliv, herefter minipension og sluttende på fuld pension.
Reglerne gælder for gravermedhjælpere, kirketjenere, gravere, gartnere, gartneriarbejdere og HK-ansatte.
Pensionssatserne, og reglerne for for beregning af pensionsanciennitet på overenskomstansætte medarbejdere, er fastlagt i overenskomsterne, og satserne styres derfor af den lønklasse der er registreret på medarbejderen.
Arbejdsgang | Beskrivelse | Handling |
Lønservice |
Vælg fanebladet "Lønservice" Vælg derefter "Ændringer" i menulinien. |
|
Organisation |
I organisationsvinduet til venstre søges personen, der skal ændres pensionssats på, frem Marker navnet på medarbejderen |
![]() |
Hændelsesguide |
I vinduet "Hændelsesguide" midt i skærmbilledet vælges "Ændringer". I næste vindue vælges "Flere samtidige ændringer"
NB: Ændringen af pensionssats jf. overenskomst sker ved ændring af lønklassen, derfor vælges "Flere samtidige ændringer". Under punktet "Pension" indberettes alene individuelle pensioner samt ekstraordinære indbetalinger til pension. |
|
Ændringsoplysninger |
Ikraftrædelsesdato udfyldes med den dato ændringen af pensionssatsen skal gælde fra. Sæt et flueben i "Stilling- og/eller tjenestedsskifte"
Tryk på "Start" for at fortsætte |
![]() |
Stilling- og/eller tjenestedsskifte Stillingsoplysninger |
Kontroller at felterne under Stillingsoplysninger, dvs. felterne "Stilling", "Medarbejderkreds" og "Arbejdstidstype", er korrekte. Ret hvis der er fejl i det viste. |
![]() |
Stilling- og/eller tjenestedsskifte Lønoplysninger
Arbejdstidsplan |
Felterne "Overenskomst" og "Fagområde" udfyldes med den overenskomst som gælder for medarbejderen.
Feltet "Stillingsbetegenelse" udfyldes med den pension som skal gælde for medarbejderen fremover. NB: Se vejledningerne for oprettelse af de enkelte medarbejdstyper. I disse vejledninger er en udførlig liste over stillingbetegnelserne på de enkelste typer medarbejdere inkl uddybning af pensionssatserne.
Kontroller at der står den korrekte arbejdstidsplan. Hvis ikke, tilrettes feltet. NB: Den overenskomstbestemte løse fridag indberettes under "Tid fravær/nærvær". Se vejledningen "Indberetning af den overenskomstmæssige løse fridag"
Når man er færdig med at indtate lønoplysninger, vælges "Næste" |
|
Pensionsoplysninger og Anciennitetsdatoer |
Under "Pensionsoplysninger og anciennitetsdtoer" vises om der ydes pension eller ej. Oplysningen kan ikke ændres her, men hentes fra stillingsbetegnelsen/lønklassen i feltet "Stilllingsbetegnelse" på siden før. Klik på "Næste" |
|
Afslutning Kladde
Kvittering
Send ændring
|
Man kan vælge at gemme oprettelsen af medarbejderen som kladde, så man kan færdiggøre den på et senere tidspunkt..
Man kan få vist en kvittering for sine indtastninger i pdf. Kvitteringen kan også senere findes frem under Lønservice.
Ændringen sendes til Løncenteret ved at klikke på "Godkendt og send" Der vil herefter blive vist et billede der bekræfter at ændringen er indsendt, og ændringen er nu afsluttet. NB: Funktionen "Send til berigelse" kan ikke benyttes |
|
Lønservice | Under fanebladet "Lønservice" vises en oversigt over de indsendte oprettelser og ændringer.
Klik på "Opdater", hvorefter den indsendte oprettelse vil blive vist med status "Indsendt til Lønservice". Når Løncenteret har behandlet oprettelsen, vil status vises som "Godkendt af lønservice", "Auto godkendt" eller "Returneret af Lønservice" Se vejledningen "Status på indberetninger på ansættelsesforhold ". |
![]() |