Nendenstående fremgangsmåde for udbetaling af funktionstillæg er jf. 3F's vejledninger og kan kun benyttes til gravermedhjælpere.
Hvis en gravermedhjælper skal have et funktionstillæg, skal grundlaget indberettes som et fast tillæg. Her oprettes grundlaget med et årligt grundbeløb i 31.03.2012-niveau. Grundlaget anvendes til bergning af tillæggets sats pr. time.
Når funktionstillægget skal udbetales, indberettes timerne som en engangsydelse, nøjagtig som de øvrige timer der skal indberettes på en gravermedhjælper. Se vejledningen "7460-1, Indberetning, Timer og tillæg til gravermedhjælper"
Det er muligt at oprette op til 5 forskellige funktionstillæg. I FLØS er funktionstillæggene navngivet "Funktionstillæg nr. 1", "Funktionstillæg nr. 2" osv.
Hvis der oprettes flere forskellige funktionstillæg til samme medarbejder, er det meget vigtigt, at menighedsrådet holder styr på hvilket nummer funktionstillæg der ligger med hvilket årligt grundbeløb, da det kun er funktionstillæggets nummer der fremgår ved indberetning af timer.
Et funktionstillæg til en gravermedhjælper er altid individuelt aftalt. Se reglerne for funktionstillæg til gravermedhjælpere i "Overenskomsten for gravermedhjælperer på landsbykirkegårde".
NB: Snetillæg til gravermedhjælpere (og gartnere og gartneriarbejdere) oprettes jf. vejledningen "Snetillæg"
Skal der udbetales kvalifikationstillæg til en gravermedhjælper, skal grundbeløbet oprettes som et individuelt lønelement, se vejledningen "Kvalifikationstillæg til gravermedhjælper"
Arbejdsgang | Beskrivelse | Handling |
Lønservice |
Gå ind under fanebladet "Lønservice".
Vælg "Ændringer" |
|
Organisation |
Under "Organisation" søges medarbejderen frem |
|
Hændelsesguide |
Klik på medarbejdren under "Hændelsesguide" midt i billedet |
|
Hændelsesguide |
Under "Hvilke ændringer ønsker du at foretage" vælges "Flere samtidige ændringer" |
|
Ændringsoplysninger |
Under "Ændringsoplysninger" udfyldes "Ikrafttrædelsesdato" med den dato hvor ændringen eller oprettelsen skal gælde fra. Feltet kan udfyldes med datoen eller datoen kan vælges i kalenderen. Bemærk at ikrafttrædelsesdatoen godt kan være en dato tilbage i tid eller frem i tid. Sæt et flueben i "Faste tillæg" og tryk på "Start" |
|
Faste tillæg |
Oprettelse af nyt funktionstillæg: Gyldig fra datoen er udfylde med den ikrafttrædelsesdato der blev udfyldt i første billede. Tillægget vil kunne udbetales fra og med denne dato. I feltet "Betegnelse" vælges "Funktionstillæg nr. 1 GMH". Hvis medarbejderen allerede har funktionstillæg nr. 1, vælges "Funktionstillæg nr. 2 GMH" osv. Beløbet udfyldes med det årlige grundbeløb i 31.03.2012-niveau. NB: Hvis det årlige grundbeløb i 31.03.2012-niveau overstiger kr. 99.999,- skal der oprettes to tillæg. Det er pt. ikke muligt at lave et funktionstillæg til en værdi over kr. 99.999,-. Der arbejdes på en løsning så der kan registreres funktionstillæg med en højere værdi. Gyldig til udfyldes kun hvis man kender den præcise slutdato for udbetaling af tillægget. Er "Gyldig til" blank, vil systmet automatisk indsætte 31.12.9999 som slutdato, hvilket betyder at tillægget udbetales hver måned indtil medarbejderen fratræder eller til der registreres en slutdato.
VIGTIGT: Når felterne er udfyldt trykkes på "Gem". Tillægget vil nu blive vist øverst i billedet under "Nye og ændringer af faste tillæg".
Klik på "Næste" for at fortsætte |
|
Faste tillæg |
Rettelse af eksisterende funktionstillæg: Der kan ikke ændres i et eksisterende fast tillæg, og tillægget skal derfor stoppes og et nyt tillæg, med den nye sats, skal oprettes. Under "Eksisterende" vises allerede eksisternede fast tillæg på netop denne medarbejder. Eksiterende faste tillæg vises også under "Nye og ændringer af faste tillæg". Når et tillæg skal stoppes, klikkes på blyanten ud for det tillæg der ønskes stoppet. Feltet "Gyldig til" bliver nu aktivt, og sluttdatoen indtastes eller vælges i kalenderen. Bemærk at slutdatoen godt kan være en dato tilbage i tid. Systemet vil automatisk foretage en evt. efterregulering af allerede udbetalte funktionstillæg. Klik på "disketten" for at gemme ændringen. Hvis et tillæg skal slettes helt, gøres det ved at klikke på det røde kryds ud for tillægget. Tillægget vil nu blive slettet, og evt. allerede udbetalte tillæg vil blive tilbageført i næste lønkørsel. Klik på "Næste" for at fortsætte |
|
Afslutning |
Når oprettelsen/rettelsen af det faste tillæg er udfyldt indsendes oprettelsen/rettelsen til behandling i Løncenteret ved at klikke på "Godkend og send" NB: Funktionen "Send til berigelse" kan ikke benyttes |
|
Lønservice |
Under fanebladet ”Lønservice” vises en oversigt over de indsendte oprettelser og ændringer. Klik på ”Opdater”, hvorefter den indsendte oprettelse vil blive vist med status Når Løncenteret har behandlet oprettelsen,, vil status vises som "Auto godkendt", Se vejledningen ”Status på indberetninger på ansættelsesforhold”. |
|